Försäljnings- och serviceprogrammet
Försäljnings- och serviceprogrammet, som tidigare hette Handels- och administrationsprogrammet, är ett yrkesprogram för dig som är serviceinriktad och tycker om att träffa mycket människor i jobbet. Försäljning, kundservice och entreprenörskap är grundläggande för programmet.
%20HA_M85_7452.jpg)
Är du framtidens butiksledare eller är du en blivande stjärnsäljare? Brinner du för kundservice och försäljning? Vill du arbeta med butikskommunikation och marknadsföring? Är du en entreprenör? Då är Försäljnings- och serviceprogrammet något för dig.
Försäljnings- och serviceprogrammet är ett yrkesprogram för dig som är utåtriktad och vill träffa människor i jobbet. Du läser kurser inom försäljning och kundservice där du lär dig att kommunicera på olika sätt och att sätta kunden i fokus. Kurser som praktiskt marknadsföring och utställningsdesign fördjupar dina kunskaper i marknadsföring och olika typer av exponeringar. Du får vara med på mässor och utställningar för att utveckla din kreativitet och praktisera dina kunskaper.
Du läser kurser som entreprenörskap, företagsekonomi, inköp samt affärsutveckling och ledarskap. Genom att starta, driva och avveckla ditt UF-företag får du möjlighet att utveckla din kreativitet och ditt eget entreprenörskap.
Flertalet av våra yrkeskurser ligger till grund för APL, det arbetsplatsförlagda lärandet. APL genomförs under minst 15 veckor av utbildningstiden. Med hjälp av handledaren på APL-platsen får du träna dig i service, försäljning och kundbemötande, marknadsföring, varu- och branschkännedom samt handel och hållbar utveckling. Du blir en del av yrkesgemenskapen på en arbetsplats vilket ger dig viktiga kontakter och ökar dina möjligheter till arbete direkt efter utbildningen. Vill du läsa vidare finns möjlighet att få grudläggande högskolebehörighet genom det individuella valet.
Utbildningen ger dig fördjupade kunskaper för ett arbete inom detalj- och partihandel med goda möjligheter till ett framtida arbete inom till exempel försäljning och marknadsföring, butikskommunikation, butiksledning, inköp eller kundservice. Du får goda kunskaper inför kommande anställningar i butiker med till exempel livsmedel, kläder och mode, sport och fritid, elektronik eller kosmetika.
Poängplan Försäljnings- och serviceprogrammet 22/23
Gymnasiegemensamma ämnen 600 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Engelska 5 | 100 | 1 |
Historia 1a1 | 50 | 1 |
Idrott och hälsa 1 | 100 | 1, 2 |
Matematik 1a | 100 | 1 |
Naturkunskap 1a1 | 50 | 2 |
Religionskunskap 1 | 50 | 3 |
Samhällskunskap 1a1 | 50 | 2 |
Svenska 1 / Svenska som andraspråk 1 | 100 | 1 |
Programgemensamma karaktärsämnen 900 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Affärsutveckling och ledarskap | 100 | 3 |
Branschkunskap inom handel | 100 | 1 |
Entreprenörskap | 100 | 2 |
Handel och hållbar utveckling | 100 | 3 |
Information och kommunikation 1 | 100 | 1 |
Inköp 1 | 100 | 3 |
Personlig försäljning 1 | 100 | 2 |
Praktiskt marknadsföring | 100 | 1 |
Servicekunskap 1 | 100 | 1 |
Programfördjupningar 700 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Entreprenörskap och företagande | 100 | 3 |
Företagsekonomi 1 | 100 | 2 |
Handel - specialisering | 100 | 3 |
Praktisk marknadsföring 2 | 100 | 2 |
Servicekunskap 2 | 100 | 2 |
Svenska 2 / Svenska som andraspråk 2 | 100 | 2 |
Utställningsdesign 1 | 100 | 3 |
Övriga kurser 300 p
Poäng | År | |
---|---|---|
Individuellt val | 200 | 2,3 |
Gymnasiearbete | 100 | 3 |
Publicerad:
Senast uppdaterad: